U zult het wel herkennen. De feestdagen staan weer voor de deur. Erg gezellig allemaal, maar niet echt goed voor uw lijn. Veel mensen beginnen in januari met het streven naar een gezond gewicht. Veel mensen proberen dit echter elk jaar opnieuw… Waarom is het toch zo moeilijk om op gezond gewicht te blijven? Het is de struggle van iedereen die wel eens een dieet heeft gevolgd. In de eerste weken vliegen de kilo’s er van af, maar zodra je op gezond gewicht zit, wordt je stapsgewijs milder voor jezelf, totdat je weer op een avond een hele zak chips in je eentje op eet. Je kunt je dan wel toezeggen dat je de dag erna even weer streng bent, maar dan heb je bijvoorbeeld een sociaal evenement waardoor je ook weer ‘zondigt’. Je mindset is het allerbelangrijkste voor het streven naar een gezond gewicht. Zelf heb ik ook heel erg veel diëten gevolgd. Pilletjes, voedingscoach gericht op goede koolhydraten, voedingscoach gericht op geen koolhydraten, Paleo, het Pioppi dieet, noem maar op! Telkens gaat het in het begin goed, maar naar een aantal weken ben ik mijn discipline kwijt en val ik weer in mijn ongezonde eetpatroon. De keren dat ik hulp van een voedingscoach kreeg, gingen over het algemeen wel het beste. Om die reden heb ik een aantal maanden geleden ingeschreven bij ‘Lijf Inzicht’ te Haarlem. Lijf Inzicht is gericht op het begeleiden van het verkrijgen en behouden van een gezond gewicht. Na het kennismakingsgesprek worden samen met de begeleider haalbare doelen opgesteld waar jij na een bepaalde tijd aan wil voldaan hebben. Ook wordt besproken en gemeten wat voor jou een gezond gewicht is.   

Tips voor het bereiken van gezond gewicht

Mijn belangrijkste tip is eigenlijk om de weegschaal zo veel mogelijk te vermijden. Je lichaam bestaat uit zoveel meer dan slechts ‘gewicht’. Denk hierbij aan je vochtgehalte, je spiermassa en je vetmassa. Al deze componenten staan met elkaar in verhouding. Het is niet voor niets dat mensen zich het liefst ’s ochtends wegen. Op dit moment van de dag weeg je het minst. Maar hou je hiermee eigenlijk niet jezelf voor de gek? Daar komt bij dat het getal dat op de weegschaal verschijnt niets zegt over jouw verhoudingen in je lichaam. Bij mij kwam het vaak voor dat ik in gewicht wat was gestegen, maar dan uiteindelijk via speciale weegschaal te zien was dat mijn vetmassa behoorlijk was afgenomen. Daar komt bij dat de weegschaal je veel te veel kan demotiveren om te blijven werken aan het behalen en behouden van gezond gewicht. Als blijkt dat je bent aangekomen, of minder bent afgevallen dan waarop je had gehoopt, gooi je al snel de handdoek in de ring. Weeg je dus alleen op weegmomenten met je begeleider! Heb je geen begeleider, weeg je dan gewoon niet. Je merkt vanzelf aan jouw lichaam dat je buikomvang e.t.c. begint af te nemen. De tweede tip is om je goed voor te laten lichten over voeding en de voedselindustrie. Hierbij helpt mijn begeleider van Lijf Inzicht ook. Weet bijvoorbeeld het verschil tussen goede en slechte koolhydraten en weet hoe je deze verschillende koolhydraten in de supermarkt kan vinden en vermijden. Andere tips zijn:

  • Drink genoeg water (circa 2 liter), verspreid over de dag;
  • Beweeg elke dag minimaal 30 minuten;
  • Koop zoveel mogelijk verse producten;
  • Doe geen boodschappen op een lege maag;
  • Vermijdt kant- en klare maaltijden/blik groenten;
  • Stel jezelf haalbare doelen;
  • Honger jezelf niet uit!

Meer informatie?

Voor meer informatie kunt u kijken op willemijnarends.nl.